Spiksplinternieuw inspiratie- en shop platform voor oer-Hollands merk Lanterfant

Spiksplinternieuw inspiratie- en shop platform voor oer-Hollands merk Lanterfant

Lanterfant

Digital Marketing, Branding, Front-end Development, Back-end Development

Digital Design , Development , Digital Marketing

Het oer-Hollandse, eigenzinnige Lanterfant was al even uit het jasje gegroeid van de webshop. Het platform bood weinig ruimte voor storytelling en het gaf bij lange na niet de flexibiliteit dat zij nodig hadden. Tijd om het roer om te gooien en eens flink uit te pakken met een spiksplinternieuw design en te gekke functionaliteiten waar het team al even naar uit keek. "Geen Lanterfant 2.0, maar een 3.0!", aldus CEO Ralph Meijer. Zo'n uitdaging gaan wij graag aan!

Platform

De vorige website van Lanterfant maakte gebruik van WordPress (WP) in combinatie met WooCommerce. Om zo effectief mogelijk naar versie 3.0 te gaan hebben we zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande systemen en integraties.

Het is een headless e-Commerce systeem geworden waardoor het platform sneller is en bovenal future-proof is. Bij een headless website of shop wordt de voorkant (wat de bezoeker ziet) losgekoppeld van de achterkant (CMS / shop). Hierdoor kom je los van de beperkingen van het systeem: snelheid en customisation.

De voorkant vraagt alle informatie aan via één of meerdere API verbindingen. Hierdoor kunnen we gemakkelijke meerdere systemen koppelen aan de voorkant, en hebben maximale controle.

Flexibele storytelling

Het marketingteam wil het verhaal van Lanterfant op een creatieve en inspirerende manier vertellen, zonder dat de content editor zich zorgen hoeft te maken over de styling en layout. Daarom is WordPress ingericht met kant en klare ‘content blocks’ met opties voor kleur en layout. Deze secties zijn beschikbaar op meerdere plekken met controle over de volgorde en inhoud. Flexibeler kan niet!

Inspiratie

Social media is deze dagen niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Iedereen word al snel geïnfluenceerd door anderen om producten te kopen. Een goede shop the look is daarom niet te missen en het inspireert en stimuleert bezoekers tot een aankoop. En zeker in de interieurbranche voegt dit veel waarde toe voor de bezoeker.

Zo wilde Lanterfant graag een integratie tussen hun webshop en Instagram. Met de koppeling van instagram kan de gebruiker meteen zien hoe het product staat bij andere in huis. Een ‘shop de look’, inspiratie blog en ‘Instagram shop’ (we noemen het de Instagration) is niet meer weg te denken uit het e-commerce landschap.

shop de look

Gestelde doelen

Lanterfant heeft zichzelf en ons de volgende doelen gesteld:

  • Meer beleving in de site
  • Meer mogelijkheden voor marketing en content
  • Betere en snellere customer journey
  • Een omzet verhogend platform, wat klaar is voor de toekomst

We zijn beiden trots op het resultaat en hebben deze doelen zeker behaald!

Match made in heaven

Tijdens de kickoff van de samenwerking tussen Lanterfant en YPA spatte de chemie er van af. Er werd veel gelachen, wensen en dromen werden hardop uitgesproken en de klik was er. Na deze energieke meeting was er voor ons geen tijd om te lanterfanten, want we gingen meteen aan de slag met de Sprint 0. Alle user stories werden in kaart gebracht en prioriteiten werden gesteld. We stelden een road plan op waarmee we de komende tijd kunnen doorontwikkelen en uitbreiden.

"Als je iets bijzonders neer wilt zetten, moet je een klik en commitment voelen. Dit was vanaf het eerste moment al aanwezig bij YPA. Tijdens het eerste gesprek met YPA zag Yarno de website van Lanterfant 3.0 al voor zich en kwam hij met allerlei ideeën."
Ralph Meijer

CEO Lanterfant

Eigenzinnig design

De rebranding van Lanterfant stond hoog op de agenda. Het merk is eigenzinnig, kleurrijk, speels en niet te serieus. Deze eigenschappen vind je zeker terug in de nieuwe website. Ook in de social media posts trouwens, want de nieuwe stijl met intense kleuren, grote namen van meubels en ronde, vriendelijke shapes zijn heel herkenbaar.

Lanterfant was zo enthousiast dat ze de nieuwe branding van de site hebben doorgetrokken op het kantoor en de showroom.  De vormen en kleuren spatten van de muren af!

UX design

Onze UX designers maakten eerst een functioneel design. Het doel is altijd de bezoekers zo makkelijk en snel mogelijk door de website te laten navigeren, zodat ze minder snel fouten maken en minder onduidelijkheden hebben. Dit levert tijdswinst op waardoor bezoekers langer blijven hangen en sneller overgaan tot een aankoop. Ook neemt de druk op de klantenservice af wanneer de informatie voorziening goed en voorspelbaar is. Met de focus op conversie verhogend design heeft dit gezorgd voor een mooie samenhang van storytelling en de verkoop van de producten.

Voor beide teams was het doel dat we trots zouden zijn op wat we hebben gemaakt en dat zijn we ook!

Nieuwsgierig geworden naar deze eigenzinnige shop? Neem snel een kijkje op www.lanterfant.eu