Een nieuw e-commerce systeem voor de Dokkumer Vlaggen Centrale

Een nieuw e-commerce systeem voor de Dokkumer Vlaggen Centrale

Dokkumer Vlaggen Centrale

Headless e-commerce systeem

Digital Design , Development

In september 2018 maakte Magento bekend per 1 juni 2020 definitief te gaan stoppen met de support van Magento 1.9 en ouder. De Dokkumer Vlaggen Centrale maakte voor haar Nederlandse site gebruik van Magento 1 en zocht dus naar een toekomstbestendige oplossing voor hun online shop. Dit zou dan meteen een uitgelezen kans zijn om ook de branding een update te geven.

De vraagstelling

Vanwege het eind van Magento 1 is DVC genoodzaakt de shop anders opzetten. Maar welke oplossing sluit het beste aan bij de wensen van DVC? En wat zijn deze wensen nu eigenlijk?
Door middel van een Workshop met alle stakeholders hebben we ontdekt dat iedereen hierin vanuit zijn rol andere wensen heeft. Maar er waren ook veel raakvlakken.

Invoer en beheer van content

Eén van de meest belangrijke punten was de invoer en het beheer van content. Dit was in het oude platform omslachtig en gebruiksonvriendelijk. Hierdoor bleven marketing kansen liggen.

Van inspireren naar bestellen

DVC heeft zich sterk gepositioneerd als expert op het gebied van Vlag & Doek. Maar in de loop der jaren hebben zij het aanbod in producten en diensten sterk uitgebreid (bijvoorbeeld Signing). Dit bleef in de website onderbelicht, waardoor een grote groep klanten DVC nog niet wist te vinden in andere productcategorieën.

Automatiseren van offertes

De telefoon stond regelmatig roodgloeiend van de offerte aanvragen. 70% van de offertes werd namelijk offline afgehandeld en 30% online. In de nieuwe oplossing willen we bezoekers zo goed mogelijk voorzien van informatie zodat zij online over kunnen gaan tot aankoop, en het verkoopteam zo kunnen ontlasten.

Belgische en Nederlandse site; 1 systeem

De huidige shop is gericht op de Nederlandse markt. Voor België is een aparte shop gewenst. De nieuwe oplossing dient dus ook zo slim opgezet te zijn dat er maar 1 systeem is die voor beide land-versies direct bruikbaar is.

De oplossing

Om in bovenstaande wensen te kunnen voorzien, hebben we gekozen voor een “Headless” oplossing. Deze oplossing biedt ultieme flexibiliteit zowel aan de voorkant als aan de achterkant. De content kan voor meerdere shops op één plek ingevoerd en beheerd worden en op maat worden ingevuld. We hebben heel wat gepuzzeld met het team en DVC om de productinvoer precies te laten aansluiten bij hun wensen.

Het marketingteam kan het platform inzetten voor diverse marketingdoeleinden en meer doen aan storytelling. We hebben een nieuwe invulling gegeven aan de strategie: contentgedreven (inspiratie) in plaats van productgedreven. Er zijn meerdere landingspagina’s waar zowel de zakelijke als de particuliere klant geïnspireerd kan raken door het assortiment van DVC.

Aan de andere kant is het voor bezoekers een stuk makkelijker om een complex product te bestellen dankzij de configurator. De bezoeker wordt door de keuzes geleid zonder afleiding en met de juiste informatie, en kan daardoor sneller een bestelling plaatsen.

Het resultaat

Een Headless platform dat ultieme flexibiliteit biedt zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Een centrale plek waar de content wordt beheerd en de mogelijkheid om snel uit te kunnen rollen in andere landen met hetzelfde systeem. De strategie is verschoven van product- naar contentgedreven, zodat DVC zowel online als offline hun bewezen specialist-rol op het gebied van Vlaggen, Doeken en Signing kan behouden.

De nieuwe website voor België is inmiddels gelanceerd, of liever gezegd: een MVP (Minimal Viable Product). We zijn nog volop optimalisaties aan het doorvoeren voor bijvoorbeeld formulieren, de configurator en extra persoonlijke service. De website is dus nog in ontwikkeling. We verwachten in september live te gaan met de Nederlandse website van DVC.