Hoe je meer winkelbezoeken genereert met Google Ads

Na een lange periode waarin we veel thuis hebben moeten zitten zijn inmiddels de eerste versoepelingen van de Corona maatregelen aangekondigd. Dit betekent ook dat meer mensen er weer op uit gaan, wat goed nieuws is voor de winkelstraten. Dit is dus ook de tijd om na te denken over hoe je jouw winkel onder de aandacht van aankomend winkelend publiek krijgt. Vaak wordt in dit geval aan offline kanalen gedacht en worden online kanalen overgeslagen. Echter doet een groot deel van de mensen eerst online research voordat ze een winkel bezoeken. Zorgen voor een hogere online zichtbaarheid kan dus wel degelijk bijdragen aan meer winkelbezoek. In dit blog ga ik in op tactieken via Google Ads om meer winkelend publiek naar je winkel te krijgen.

winkelverkeer google ads

Google Store Visit Conversions

Binnen Google Ads is het mogelijk om store visits door te meten en te attribueren aan specifieke campagnes en zoekwoorden. Dit wordt gedaan door historische en huidige locatie data van gebruikers te koppelen aan advertentie klikken *. Om voor deze feature in aanmerking te komen moet je aan de volgende eisen voldoen:

  • Je moet voldoende klikken en vertoningen in je Google Ads account genereren. Het precieze aantal is helaas niet bekend, maar Google heeft het over ‘duizenden’;
  • Je moet Google Mijn Bedrijf volledig geconfigureerd hebben en koppelen met Google Ads;
  • Locatie-extensies moeten actief  zijn in je account;
  • Voldoende winkelend verkeer in de winkel om anonimiteit te kunnen garanderen. Het wil nog wel eens voorkomen dat winkels op een relatief rustige locatie niet in aanmerking komt voor store visits.

Als je aan deze eisen voldoet kan Google Ads een uitstekend kanaal zijn om in te zetten voor het realiseren van winkelverkeer. Ten opzichte van veel andere kanalen heb je namelijk ook de mogelijkheid om daadwerkelijk de resultaten van je activiteiten door te meten. Zo kan je gericht optimaliseren richting bepaalde kosten per winkelbezoek. Hieronder vind je 3 tips waar je aan kunt denken qua instellingen in je campagnes.

 

Zoekwoord Analyse

Het is belangrijk om goed zoekwoord onderzoek te doen om te bepalen op welke zoekwoorden je wilt targeten. Vaak is het redelijk voor de hand liggend, maar de laatste jaren is met de stijging van mobiele zoekopdrachten ook een sterke stijging te zien in het aantal zoekopdrachten met ‘in de buurt’. Bijvoorbeeld: kledingwinkel in de buurt of supermarkt in de buurt etc. Het is het zeker waard om voordat je begint met adverteren een korte analyse te doen over welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt en je daar op te richten.

 

Google Shopping Local Inventory Ads

Verkoop je fysieke producten en maak je gebruik van Google Shopping? Dan is het ook mogelijk om gebruik te maken van local inventory ads. Om hiervan gebruik te maken moet je lokale voorraad per winkel aangeven bij Google. Vervolgens als mensen zoekwoorden gebruiken die relevant zijn voor jouw producten dan wordt het onder de Shopping advertentie vertoond of dat artikel op voorraad is bij een winkel bij die persoon in de buurt. Dit kan vanzelfsprekend zorgen voor een uplift in winkelbezoeken van mensen in de buurt van je winkel.

 

Gebruik geografische targeting

Grote kans dat het overgrote deel van je winkelend verkeer in de buurt woont van je winkel locatie. Juist in deze tijden worden lokale ondernemers veel opgezocht en met Google Ads is het heel eenvoudig om heel specifiek te targeten tot op postcode niveau. Gebruik dit in je voordeel om je advertenties te tonen aan mensen die een grotere kans hebben om je winkel daadwerkelijk te bezoeken.

Let op: gezien de vereiste voor het aantal klikken en vertoningen in je account is het noodzakelijk om de geografische targeting wel groot genoeg te maken zodat je aan die vereiste kan voldoen.

 

Concluderend

Er zijn nog veel manieren om winkelbezoek te stimuleren via Google Ads, maar welke tactiek het beste voor jouw winkel werkt hangt vaak af van de branche en op welke manieren mensen in aanraking kunnen komen met jouw business.

Volgende keer gaan we het hebben over Facebook & Instagram traffic ads.

* Google geeft het volgende aan om privacy te waarborgen: “gegevens over winkelbezoeken kunnen niet worden gekoppeld aan afzonderlijke advertentieklikken, zichtbare vertoningen of personen. We gebruiken praktische tips uit de branche om de privacy van afzonderlijke gebruikers te garanderen.”
Mitchell

Wil je meer weten?

Mitchell helpt je graag verder. Mitchell is een spreadsheet wizard en strategische denker die ALLES weet op het gebied van zoekmachine marketing. Online zichtbaarheid vergroten en meer omzet realiseren? Mitchell is your guy.

085 060 9386 mitchell@yourpersonalagency.nl