Krijg meer winkelbezoeken door Facebook & Instagram store traffic ads in te zetten

Consumenten spenderen veel tijd online, zeker nu wegens de Corona maatregelen. Toch groeit ook de behoefte om weer vaker de fysieke winkels te bezoeken. Dan wil je natuurlijk goed vindbaar zijn! Wij raden je aan Facebook & Instagram store traffic in te zetten en vertellen je in deze blog hoe je dat doet.

winkel verkeer met social media

Wanneer zijn store traffic ads interessant voor jou?

In een vorige blogpost hebben we het gehad over hoe je met Google Ads meer winkelverkeer kunt genereren. Store traffic ads zijn iets anders en zijn vooral interessant als je meerdere winkels hebt. Via deze ads kun je gelokaliseerde advertenties maken voor elke winkel die je wilt promoten en zo winkelbezoeken stimuleren. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Je kan per winkel de begeleidende tekst aanpassen
  • Facebook toont per gebruiker de snelste route naar een winkel in de buurt
  • Je kunt per winkel de locatietargeting instellen zodat je specifiek kunt bepalen in welke regio rondom je winkel je wilt adverteren

 

Voor een beperkt aantal bedrijven is er ook een mogelijkheid om te rapporteren op basis van winkelbezoek. Het is vooralsnog onduidelijk waar je precies aan moet voldoen om hiervoor in aanmerking te komen, maar dit hangt waarschijnlijk samen met de hoeveelheid bezoeken per fysieke winkel en de hoeveelheid klikken die je genereert via Facebook/Instagram advertenties.

 

Waarom een store traffic campagne via Facebook & Instagram?

Het Facebook en Instagram platform groeit al jaren enorm hard en wordt door gebruikers vooral via mobiele devices en ‘on-the-go’ geraadpleegd. Daarnaast is het met behulp van Facebook & Instagram targeting mogelijk  om een hele specifieke doelgroep te bereiken.

Stel je hebt meerdere winkels voor dameskleding. Via Facebook & Instagram is het vanwege de targetingopties mogelijk om alle vrouwen binnen een bepaalde leeftijdsklasse, met een interesse in fashion en die zich tijdens de openingstijden van jouw winkel binnen 3 km van jouw winkel bevinden te bereiken.

Door de targetingopties is de kans dat je de juiste persoon op het juiste moment benaderd veel groter dan met traditionele marketingkanalen.

Door deze mogelijkheden geloven wij dat Facebook & Instagram advertising 1 van de belangrijkste kanalen kan zijn voor het aantrekken van winkelbezoek.

 

Jouw storetraffic campagne opzetten voor Facebook & Instagram

Voeg de winkellocaties toe

Allereerst is het belangrijk dat je alle winkellocaties toevoegt in de bedrijfsmanager. Dit kun je handmatig per winkel doen of in bulk met een spreadsheet als je dat voor meerdere winkels tegelijk wilt doent. Zie hier voor meer informatie hoe winkels kan toevoegen in de bedrijfsmanager.

 

Het advertentie doel kiezen

Het opzetten van een store traffic campagne hangt samen met het advertentie doel dat je kiest bij het aanmaken van de campagne. Dit advertentie doel heeft verder geen impact op de advertentietypen. Het is dus, net als bij reguliere campagnes, mogelijk om te kiezen voor een carousel, afbeelding, video of collectie ad. Het enige verschil is dus de call to action (routebeschrijving) en het feit dat je de mogelijkheid heb om per winkel aanpassingen te maken in de advertentie. Ondanks dat het aanmaken van de advertentie hetzelfde gaat als in reguliere campagnes raden we wel aan om de content van de ad aan te laten sluiten bij het advertentie doel. Dit betekent dat de ad mensen moet overtuigen om de winkel te bezoeken.

Automatische targeting van de doelgroep

Nadat je de advertenties voor Facebook en Instagram in de business manager hebt aangemaakt worden automatisch op basis van de locatie van jouw winkel mensen in de buurt getarget. Maar het is natuurlijk wel mogelijk om het geografische gebied per winkel aan te passen.

Wil je precies weten hoe je het aan moet pakken? Lees dan voor dit type campagne het stappenplan voor het aanmaken van store traffic campagnes  via het Facebook helpcentrum.

 

Tot slot nog iets dat juist nu van belang is vanwege Corona

Mensen die je advertentie te zien krijgen, krijgen momenteel een kort bericht te zien over de richtlijnen met betrekking tot het coronavirus voordat zij naar de winkel komen. We raden aan om in je advertentietekst eventuele wijzigingen van je winkel omtrent het coronavirus te benoemen. Bijvoorbeeld aangepaste openingstijden of afwijkende bezorgopties.

Mitchell

Wil je meer weten?

Mitchell helpt je graag verder. Mitchell is een spreadsheet wizard en strategische denker die ALLES weet op het gebied van zoekmachine marketing. Online zichtbaarheid vergroten en meer omzet realiseren? Mitchell is your guy.

085 060 9386 mitchell@yourpersonalagency.nl