Wat kun je doen om de User Experience van je digitale product te verbeteren?

Bezoekers die een goed gevoel overhouden aan het websitebezoek zullen sneller overgaan tot een aankoop, schrijven zich graag in voor je nieuwsbrief en kunnen ambassadeur worden voor jouw merk. Best belangrijk dus om de bezoekers tevreden te houden! Lees hier hoe je dat kunt doen.

user experience design

Van A naar B zonder frictie

Even het geheugen opfrissen: Bij User Experience (UX) gaat het om de ervaring (emotie en houding) die een gebruiker heeft met de interactie op een website, platform of ander soort product. De term UX horen we steeds vaker omdat we veel meer interfaces in ons dagelijks leven tegenkomen.

“Het allerbelangrijkste doel van UX design is de gebruiker helpen zo effectief, efficiënt en prettig mogelijk zijn taken op de website te laten vervullen.”

Hoe je UX kunt verbeteren

Er zijn veel zaken die hét verschil kunnen maken in een goede of slechte ervaring op jouw website. Toch zijn er nog veel ondernemingen die zich hier niet echt mee bezig houden. Zonde! De focus ligt op het verbeteren van bijvoorbeeld het product zelf, maar hoe de route tot aankoop verloopt is minstens zo belangrijk!

Laten we 8 kenmerken bekijken die een positieve invloed hebben op de gebruikerservaring op jouw website. Zie het als een checkbox die je kunt aanvinken zodat je kunt zien waar kansen liggen voor verbetering.

1. Snel ladende website

Je bent het vast wel eens tegengekomen: een website die traag laadt. Misschien heb je even gewacht tot de site was geladen, maar als je bij elke handeling lang moet wachten is de kans groot dat je afhaakt. Snelheid is dus echt héél belangrijk!

website snelheid optimaliseren

Er zijn allerlei manieren waarop je je website kunt versnellen:

  • Comprimeer afbeeldingen
  • Beperk het aantal artikelen of producten op een pagina
  • Beperk de reactietijd van de server en reduceer het aantal plugins
  • Beperk het aantal externe fonts
  • Beperk het aantal verzoeken naar de server

2. Maak de lay-out overzichtelijk

Zorg dat bezoekers je website snel begrijpen en weten waar ze naartoe moeten. Door onduidelijkheid weg te halen in de flow is het makkelijker om te navigeren binnen de website. Het moet logisch en intuïtief aanvoelen. Ziet jouw homepage eruit alsof het door een tornado is getroffen? Dan is er werk aan de winkel.

design best practice

Wat kun je doen?

  • Maak pagina’s goed scanbaar
  • Plaats duidelijke call to actions
  • Maak gebruik van witruimte
  • Breng hiërarchie aan in elementen door verschil in grootte, kleur en vorm
  • Gebruik leesbare lettertypen en gebruik niet te veel verschillende soorten

3. Dwing de bezoekers niets af

Bezoekers willen het gevoel hebben zelf in control te zijn. Geef bezoekers de ruimte zelf te kiezen welke weg ze inslaan of op welke manier. Is het bijvoorbeeld echt nodig om je eerst te registreren voor je afrekent? Vanuit de onderneming gezien willen we maar wat graag gegevens verzamelen over onze bezoekers, logisch, maar ten koste van wat? Potentiële kopers kunnen registratie zien als een belemmering en afhaken.

Wat kan je doen?

  • Verplaats je in de bezoeker en maak routes binnen de website zo makkelijk en vriendelijk mogelijk
  • Forceer alleen routes die 100% noodzakelijk zijn
  • Stuur bezoekers in de juiste richting, maar ontneem ze niet hun navigatie vrijheid

4. Geef de juiste feedback

Een bezoeker verricht heel wat taken op je website; items selecteren, formulieren invullen, navigeren etc. Het is belangrijk voor de bezoeker om visueel te zien wat er gebeurt bij het klikken op een button of het invoeren van een formulier.

feedback design

Feedback bij interacties:

  • Maak duidelijke hover states
  • Geef aan waar er iets mis gaat en geef suggesties
  • Schotel iets visueels voor als er laadtijd is (bijvoorbeeld een spinner)
  • Je kunt Pop Ups of snackbars (meldingen die automatisch verdwijnen) gebruiken

5. Wees persoonlijk en betrokken

Bezoekers komen op jouw website om interactie te hebben met jouw merk. Of het nou gaat om het bestellen van een product, informatie verzamelen of contact opnemen.. Laat de communicatie geen eenrichtingsverkeer zijn. Wees creatief en bedenk nieuwe innovatieve manieren om persoonlijke interactie te verhogen op je website.

chat software

Geef bezoekers de mogelijkheid het gesprek met je aan te gaan;

  • Zorg voor links met Social media
  • Installeer chatbots of andere chatmogelijkheden
  • Wees bereikbaar en toegankelijk door je contactgegevens een duidelijke plek te geven

6. Maak je website leuk en inspirerend!

Niemand, maar dan ook echt niemand houdt van een saaie website. Hoe ‘zakelijk’ of ‘saai’ je product of dienstverlening ook is, je kunt je bezoekers echt een leuke gebruikerservaring geven.

Hoe?

  • Maak je website visueel aantrekkelijk
  • Doe aan storytelling
  • Zorg voor afwisselende content: afbeeldingen, video, illustraties etc.

7. Gebruik eigen beeldmateriaal

Misschien niet zo voor de handliggend, maar ook beeldmateriaal draagt wel of niet bij aan een goede UX. Algemene stockfoto’s zijn een grote no-go! Ook niet als ‘opvulling’. Het kan de perceptie van je onderneming schaden als het niet klopt met het imago dat je wilt bouwen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar toch maakt eigen materiaal je geloofwaardiger. Bezoekers zijn zoals jij en ik: als we unieke, relevante en emotioneel aantrekkelijke beelden zien, voelen we ons aangesproken.

Het beeldmateriaal laten aansluiten bij je imago door:

  • Continuïteit te hanteren in de kwaliteit en kleuren van beeldmateriaal
  • Beeldmateriaal te plaatsen op plaatsen waar het relevant is

8. Wees niet te sales-y

Natuurlijk wil je verkopen, maar biedt informatie in plaats van het houden van een verkooppraatje. Bezoekers prikken erdoorheen. Overweldig je gebruikers dus niet met mooie praatjes, maar voorzie in hun behoeften en sluit aan bij hun wensen.

Als je de gebruiker voorop stelt zul je merken dat je gebruikers gelukkiger worden en dan kun je de doelen bereiken die je voor ogen hebt.
Amber

Wil je meer weten?

Amber helpt je graag verder. Amber is de creatieveling van het stel. Haar hoofd zit bomvol ideeën en ze is altijd op de hoogte van de nieuwste trends. Kwaliteit is haar middle name en daarmee houdt ze het hele team scherp.

085 060 9386 amber@yourpersonalagency.nl
Wil je meer lezen over dit onderwerp? Check deze andere blogposts: