Verbeter de UX van je PRODUCT DETAIL PAGINA met deze 8 tips

Online shoppen is ‘het nieuwe normaal’. Waar je voorheen als winkelier mondeling toelichting gaf op je producten, gebeurt dat nu op de productpagina. Die is dus essentieel! We geven je praktische tips over hoe je deze optimaal kunt laten aansluiten bij je bezoekers.

4 min leestijd

Online shoppen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Maar het is nog een hele kunst om de offline winkelbeleving te vertalen naar online! Om een bezoeker zo goed mogelijk te bedienen is informatievoorziening erg belangrijk. Zo kan de klant een weloverwogen aankoop maken. En daarbij is de productpagina cruciaal!

Op de productpagina maakt de klant de beslissing wel of niet het product te kopen.

#1 Geef de juiste informatie

Een productpagina kan enorm veel informatie bevatten. Je kan het zo informatief maken als je zelf wilt. Maar het is toch belangrijk om keuzes te maken in wat je de bezoeker qua informatie voorschotelt.

Wij hebben een lijst voor je opgesteld met must haves (moet aanwezig zijn) en nice to haves (goed om te hebben).

Must haves

  • Beschrijvende productnaam
  • Foto’s waarop het product goed zichtbaar is
  • De prijs, inclusief eventueel aanvullende kosten of kortingen
  • Duidelijke product opties, zoals kleur en maat
  • Duidelijke knop om het item aan de winkelwagen toe te voegen
  • Een melding als het product aan de winkelwagen wordt toegevoegd

Nice to have

  • Reviews van andere klanten
  • Wishlist optie (producten opslaan om deze later terug te kunnen zien)
  • Product video’s
  • Inzoom functie op foto’s
  • Aanbevolen of gerelateerde producten

#2 Wees compleet, maar niet te langdradig

Bezoekers kijken naar de productpagina om antwoord te krijgen op al hun product vragen. Zij willen het volgende weten:

  • Wat is het voor product? (productspecificaties, kleur, materiaal etc.)
  • Hoe kan het gebruikt worden?
  • Hoe ziet het eruit?
  • Wat doet het?

Een veelvoorkomend probleem is dat mensen hun aankopen terug sturen. Dit komt omdat ze vooraf niet genoeg informatie hadden ontvangen en het product achteraf tegen valt. Wees dus compleet, maar niet te langdradig.

Noem de belangrijke informatie van jouw product aan het begin van de beschrijving, want dit wordt als eerste gelezen.

#3 Gebruik grote productafbeeldingen

Wij zijn allemaal heel visueel ingesteld en kijken als eerste naar de productfoto’s. Het is daarom van belang dat deze foto’s een realistisch beeld geven van het product. Gebruik foto’s van goede kwaliteit. Laat het product van zoveel mogelijk hoeken en gezichtspunten zien, zodat het een beleving is zoals je in een fysieke winkel zou hebben.

#4 Maak een duidelijke Call to action

Je wilt dat de bezoeker het product gaat kopen. Maak het dus gemakkelijk om het product aan het winkelmandje toe te voegen. Zorg dat de grafische stijl van de primaire knop ‘toevoegen aan winkelmandje’ opvallend en uniek is. Naast de primaire knop is het ook goed om een secundaire knop toe te voegen zoals bv favorieten (product opslaan om later terug te kijken).

#5 Toon productvariaties en aantallen bij elkaar

Heb je een product dat verkrijgbaar is in verschillende kleuren of maten? Dan is het handig om de mogelijkheid te bieden om op de productpagina te wisselen tussen deze opties. Zo blijft de bezoeker op dezelfde pagina. Past het bij het product om ook meteen de aantallen in te vullen? Plaats deze dan ook bij de productvariaties. Zo bundel je de acties die een bezoeker kan doen voor het klikken op de bestelknop.

#6 Doe aan verwachtingsmanagement

Geef duidelijk weer wat de klant van jou kan verwachten. Een voorbeeld hiervan is de verzendkosten. Soms wordt een bezoeker pas geïnformeerd over eventuele verzendkosten in de checkout. Dan ziet de bezoeker ineens de prijs oplopen en dat is teleurstellend.

Toon op diverse plekken (ook op de productpagina) de verzendkosten, bijvoorbeeld in de vorm van USP’s (Unique Selling Point). Je kunt hierin de verzendkosten, levering en bedenktijd vermelden.

Wees ook duidelijk over inclusief en exclusief btw prijzen!

#7 Toon reviews, zelfs de slechte

Reviews helpen enorm bij de keuze van de klant. Online kunnen zij het product niet voelen, uitproberen of gebruiken voor ze het kopen. Hierdoor kijkt de klant graag naar reviews van andere klanten die het product hebben gekocht. Het is erg belangrijk om ook de slechte reviews te tonen. Eerlijke reviews zorgen voor een basis van vertrouwen. Een negatieve review zal invloed hebben, maar zeker niet altijd bepalend zijn.

#8 Wees consistent in de pagina opbouw

De bezoekers gaan er vanuit dat elke productpagina dezelfde opbouw heeft. Het is begrijpelijk dat een product waar meer over te vertellen valt ook meer informatie op de pagina bevat. Maar de basis van de productpagina moet overal hetzelfde zijn, zodat de klant weet waar hij/zij moet zoeken. Houdt de navigatie, zoekfuncties en call to action consistent.

Ga een stapje verder

Verzin iets leuks waardoor jouw klant enthousiast wordt over het product. De beleving zoals een klant die zou ervaren in de winkel is natuurlijk anders, maar probeer het toch persoonlijk te maken en nét even een stapje verder te gaan. Ace and tate (brilmerk) heeft bijvoorbeeld een 360° graden functie toegevoegd, waardoor je thuis je bril al kunt passen.

Wanneer je deze tips toepast zul je zien dat er minder bezoekers afhaken op de productpagina en de omzet stijgt!

Wil je meer weten?

Amber helpt je graag verder. Amber is de creatieveling van het stel. Haar hoofd zit bomvol ideeën en ze is altijd op de hoogte van de nieuwste trends. Kwaliteit is haar middle name en daarmee houdt ze het hele team scherp.

085 060 9386 amber@yourpersonalagency.nl