Verbeter de UX van je filtering met deze #8 tips

Filters zijn handig voor elke online winkel, zelfs als het online assortiment niet enorm uitgebreid is. Maar hoe richt je de filtering in? We zetten wat tips voor je op een rij.

4 min leestijd

Filters zijn DE manier om verschillen tussen de producten te laten zien en zo de bezoeker te helpen te vinden wat hij/zij zoekt. Het draagt dus bij aan de User Experience (UX) als je het goed inricht.

Tip #1 Kies de beste filter locatie

Er zijn twee plekken waar je je filterbalk kunt plaatsen, horizontaal en verticaal.

Wij zijn gewend om de filterbalk aan de linkerkant van de website te gebruiken. Dit komt omdat op 80% van de online websites, de filteroptie aan de linkerkant heeft staan. Dit spreekt tegen wat er uit onderzoek is gebleken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een horizontale filterbalk aanzienlijk beter presteert dan de verticale filterbalk aan de zijkant.

Hoewel de verticale filter niet altijd geschikt is voor elke website is deze WEL beter. Want?
Het nadeel van een horizontaal filter is dat het minder schaalbaar is. Bij een verticaal filter kun je door blijven scrollen, maar horizontaal kan daar een beperking zitten als je veel filteropties hebt.

Kijk dus wat het beste past bij jouw website.

Tip #2 Gebruik echte wereldtaal

De namen van de filteropties moeten aansluiten bij de bezoekers. Verplaats je in de voeten van de bezoeker, waar zou de bezoeker op willen zoeken? Welke woorden worden gebruikt om aan te duiden wat er wordt bedoelt? Deze woorden zouden de filter opties moeten worden.

Een voorbeeld. Iemand zoekt een nieuwe donkerblauwe spijkerbroek. De klant zou in een winkel de volgende vraag stellen: “ik zoek een donkerblauwe flared spijkerbroek, waar kan ik dit vinden?” De woorden die de klant gebruik zou je als filter functies kunnen gebruiken: spijkerbroek, blauw, flared. Denk dus vanuit de gebruiker als je filteropties bedenkt.

Tip #3 Laat meerdere selecties toe

Tijdens het gebruiken van de filter optie wil de gebruiker de mogelijkheid hebben om meerdere filters te selecteren. Dit zorgt ervoor dat de zoekopdracht specifiek wordt. Als een filter alleen de mogelijkheid heeft om één optie te selecteren is het minder bruikbaar en gaat de UX omlaag.

Tip #4 Geef cijfers weer bij de filters

Het is belangrijk om de bezoeker genoeg informatie te geven bij de filter opties. Deze informatie helpt de bezoeker namelijk met het maken van een keuze. Het aantal producten kan bijvoorbeeld meewegen. Je kunt de bezoeker dan bedienen door het aantal producten te vermelden achter elk filter. Zo weet de gebruiker van te voren al hoeveel resultaten (lees: keuze) er zullen zijn wanneer dat filter wordt gekozen.

Tip #5 Interactive filtering boven batch filtering

Je bent op zoek naar een specifiek product en gebruikt de filter optie. Dan kan het filter op twee manieren worden toegepast:

  1. Je moet als bezoeker eerst bevestigen, dit heet batch filtering.
  2. De filtering wordt automatisch verwerkt, dit heet interactive filtering.

Voor de UX zou het verstandig zijn om te kiezen voor batch filtering, dus mét bevestiging van de bezoeker. Het gevoel om ‘in control’ te zijn staat namelijk hoog op de agenda van de bezoeker.

Tip #6 Makkelijk verwijderen van de filters

Niets is vervelender voor een bezoeker dan een filter dat slecht te bedienen is. Er gaat dan kostbare tijd verloren, tijd waarin een bezoeker een bestelling had kunnen plaatsen. Zorg er daarom voor dat je makkelijk het filter kunt verwijderen. Daarnaast moet er een mogelijkheid zijn om álle filter opties te verwijderen. Zo kun je op een snelle manier aan een nieuwe zoekopdracht beginnen.

Onze tip: toon de toegepaste filters bovenaan de resultaten. De bezoeker kan hierdoor in één oogopslag zien welke filtering is toegepast en deze op één plek wijzigen.

Tip #7 Zeg nooit ‘niet gevonden’

Het kan zijn dat de bezoeker het product waarnaar gezocht wordt niet kan vinden. Er komen bijvoorbeeld geen zoekresultaten naar voren. Dan is het belangrijk om het niet ‘dood’ te laten lopen waardoor je de bezoeker kwijt raakt. Het is beter om dan gerelateerde producten te tonen. De bezoeker kan blijven rondkijken en zou zomaar iets kunnen vinden om te bestellen. Die kans wil je niet onbenut laten! Dus: ‘niet gevonden’ is een no go. Hou bezoekers vast door gerelateerde producten te tonen.

Tip #8 Filtering bij onboarding

Filtering kan je ook op een andere manier gebruiken, namelijk bij de onboarding op een website. Misschien heb je dit al eens ervaren toen je een pinterest account ging aanmaken bijvoorbeeld. Er wordt gevraagd naar categorieën waar jij interesse in hebt. Bij het aanmaken van het account kies je filters die je interessant vindt en dit zorgt voor de basis van jouw specifieke profiel.

Extra tip: Test de benaming van de filteropties eerst met de doelgroep, voordat je deze online publiceert. Hierdoor kan je zien of de gekozen filteropties de doelgroep aanspreken en goed kunnen laten navigeren.

Met al deze tips zou je nu in staat kunnen zijn een top filtering te ontwerpen die precies past bij de doelgroep! En als we je ergens mee kunnen helpen, horen we het graag!

Wil je meer weten?

Fleur helpt je graag verder. Fleur is de nieuwste aanwinst van ons team! Haar leergierige houding en nieuwsgierigheid vormen de basis voor bruisende designs die perfect aansluiten bij de behoeften van gebruikers.

085 060 9386 fleur@yourpersonalagency.nl