Verbeter de User Experience van je Check-out met deze #9 tips!

Er zijn een aantal redenen waarom de klant tijdens het bestelproces de webshop verlaat. Zonde! Je wil natuurlijk dat de bezoeker haar weg kan vinden en uiteindelijk je product of dienst afrekent. Hoe zorg je ervoor dat je minder klanten verliest tijdens de check-out? Lees onze tips!

5 min leestijd

Wat gaat er mis?

Er kunnen verschillende redenen zijn. Technische redenen zoals een te lange laadtijd waardoor de klant maar niet verder komt of invoervelden die niet werken. Daarnaast kan het aan de inrichting liggen van de check-out. De bezoeker moet bijvoorbeeld verplicht meer informatie opgeven dan zij wil prijsgeven of het bestelproces bestaat simpelweg uit te veel stappen.

De belangrijkste oorzaak dat bezoekers afhaken heeft te maken met de verwachting van de klant.

Deze verwachting moet gemanaged worden. Het is belangrijk om de bezoeker vóór de check-out zoveel mogelijk te informeren over:

  • Beschikbaarheid
  • Verzendkosten
  • Levertijd
  • BTW kosten

Doe je dit niet op tijd en komt de bezoeker voor verrassingen te staan, dan kan dit ervoor zorgen dat de bezoeker afhaakt. We helpen je graag op weg met een goede check-out aan de hand van onderstaande tips!

Tip #1 Visualiseer de betaalproces stappen

De meeste bezoekers haken af als ze bij het online afreken-formulier komen. Dit kan komen door de hoeveelheid invoervelden die overweldigend kan overkomen waardoor er een slecht beeld ontstaat over hoeveel tijd het in beslag gaat nemen. Om ze te helpen moet je dit dus inzichtelijk maken. Laat een visuele voortgangsindicator zien om te visualiseren hoe ver ze zijn in het betaalproces. Het helpt hen om ongemerkt toch soepeler door het proces heen te gaan.

Tip #2 Optimaliseer de invoervelden

De bezoeker haakt af als zij teveel en/of onduidelijke invoervelden zien. Houdt het daarom zo overzichtelijk mogelijk en vooral makkelijk, snel en kort.

Dit zijn een aantal punten waar je op kunt letten tijdens het maken van formuliervelden:

  • Houdt de invoervelden zo kort mogelijk. Vraag alleen informatie die belangrijk is voor de transactie. De meeste flows hebben 15 formuliervelden en dat is twee keer meer dan nodig is. Verwijder onnodige velden zoals (Mevr./Dhr.), één telefoonnummer is voldoende en gebruik het huisadres ook als verzendadres.
  • Plaats labels boven de invoervelden. Uit gebruikersonderzoeken blijkt dat labels die boven velden zijn geplaatst, makkelijker en sneller te scannen zijn. Labels boven de invoervelden maken lokalisatie ook makkelijker omdat er meer ruimte is voor eventuele langere vertalingen.
  • Stapel invoervelden in een enkele kolom. Wanneer velden zijn gestapeld en ingedeeld in een enkele kolom hebben bezoekers de neiging om minder fouten te maken bij het invoeren van informatie en kunnen ze sneller door het formulier gaan.
  • Gebruik duidelijke error indicatoren. Geef bij het invoerveld duidelijk weer dat het niet juist is ingevoerd en liefst ook wát er niet juist is.
  • Gebruik autofill. Dit zorgt er niet alleen voor dat het invoeren sneller gaat, maar het zorgt er ook voor dat er minder errors komen.
    Let op: zorg er wel voor dat je goede labels gebruikt (belangrijk voor development), zodat de browser deze herkent tijdens de autofill.

Tip #3 Voeg security badges toe

Laat de gebruikers weten dat jouw website betrouwbaar is door security badges (beveiligingssoftware logo’s) toe te voegen. Dit wordt vaak ingezet om meer vertrouwen te wekken.

Tip #4 Toon het besteloverzicht

Stel je voor: Je hebt als bezoeker je gegevens ingevoerd en bent klaar om te bestellen, maar je twijfelt toch of je de juiste kleur en maat hebt geselecteerd. Op dit punt wil je niet weer helemaal terug naar het begin om dit te checken. Dan loop je het risico dat je al je gegevens kwijt bent.

Zorg er voor dat de geselecteerde artikelen altijd zichtbaar zijn voor jouw klant tijdens het betaalproces.

Het liefst plaats je ook een link “winkelwagen aanpassen”, zodat de bezoeker vanuit die plek ook direct aanpassingen kan doen. Anders moet de bezoeker zelf zoeken of terug klikken en dat brengt frustratie met zich mee. Je kunt de productfoto, prijs en productspecificaties naast elkaar weergeven en in een kolom plaatsen, net als het voorbeeld hieronder.

Tip #5 Guest checkout toevoegen

Tijdens het betaalproces is niks zo vervelend als het verplicht moeten aanmaken van een account als je nieuw bent op de website. Óf je maakt het heel makkelijk om dat te doen met zo min mogelijk invoervelden óf je biedt een checkout aan waarin je als gast kunt afrekenen. Hierbij hoeft de klant niet een nieuw account aan te maken, maar kan zij toch bestellen. Dit versnelt het proces.

Tip #6 Bied verschillende betaalmethodes aan

Om jouw webshop te optimaliseren is het goed om verschillende betaalmethodes toe te voegen. Zo heeft de bezoeker de keuze in eigen handen hoe zij willen betalen.

Betaalmethodes die toegevoegd kunnen worden zijn:

  • iDeal
  • Apple pay
  • PayPal
  • Credit card
  • Achteraf betalen (Klarna en Afterpay)
  • Eenmalige machtiging

Mollie is een goed integratie platform om meerdere betaalmethodes aan te bieden.

Let op: Het aanbieden van meerdere methoden is kostbaar. Geef prioriteit aan de meest gebruikte methoden en breidt dit later eventueel uit als dit haalbaar is en jouw bedrijf groeit.

Tip #7 Voorkom onverwachte kosten

Zoals al eerder genoemd is het belangrijk om onverwachte kosten tijdens het betaalproces te voorkomen. Denk hierbij aan verzendkosten of belasting. Als dit bij het moment van de betaling wordt toegevoegd kan de bezoeker schrikken. De prijs wijkt namelijk af van de verwachting. Zorg er dus voor dat er vooraf aan het betaalproces deze kosten al worden weergegeven. Dan haakt de klant niet snel af, want zij hebben deze prijs al ingecalculeerd.

Tip #8 Maak het mobiel-vriendelijk

Zorg ervoor dat het betaalproces ook toegankelijk is voor mobiel. Steeds meer mensen shoppen online met hun telefoon. Het betaalproces moet dus ook optimaal ingericht zijn voor mobile devices.

Tip #9 Benadering na klantenbezoek

Om ervoor te zorgen dat de bezoeker weer terug komt naar jouw website moet je een manier vinden om haar weer te kunnen benaderen. Dit kun je doen door de bezoeker zich te laten inschrijven voor de nieuwsbrief. In plaats van te zeggen ‘meld je aan voor onze nieuwsbrief’, moet er een voordeel zijn voor de bezoeker. Denk hierbij aan korting op de aankoop of een gratis product bij het aanmelden. Dit stimuleert de klant zich aan te melden en kan jij de bezoeker later benaderen en stimuleren tot nieuwe aankopen.

Wanneer je deze tips toepast zul je zien dat er minder bezoekers afhaken en de inkomsten omhoog gaan!

Wil je meer weten?

Fleur helpt je graag verder. Fleur is de nieuwste aanwinst van ons team! Haar leergierige houding en nieuwsgierigheid vormen de basis voor bruisende designs die perfect aansluiten bij de behoeften van gebruikers.

085 060 9386 fleur@yourpersonalagency.nl