Second Opinion: een platform waar UX/UI Designers feedback kunnen geven en ontvangen

Als freelance UX/UI-designer heb je vaak geen directe collega’s, maar soms heb je wel de behoefte aan een klankbord. Is de oplossing die je hebt bedacht of het ontwerp wel passend? Voor mijn afstuderen heb ik een platform ontworpen waar freelancers met experts kunnen sparren over dit soort vragen.

UX/UI designer

Ik ben Fleur, 4e jaars Communication and Multimedia Design student aan de Haagse Hogeschool en ik heb de kans gekregen om mijn afstudeeropdracht bij YPA uit te voeren. Al eerder heb ik bij grote partijen stage gelopen, het leek me leuk om nu juist eens onderdeel te zijn van een kleiner team.

Onderzoek naar concurrenten

Tijdens het afstuderen heb ik mij beziggehouden met het maken van een gebruikersvriendelijk digitaal platform waar freelance UX/UI-designers op terecht kunnen voor professioneel feedback op hun design vraagstukken, zodat hun ontwerp kwalitatief beter wordt. Allereerst heb ik onderzoek gedaan naar de mogelijke directe concurrenten door middel van deskresearch. Ik kwam niets tegen dat hierop lijkt. Dit was goed nieuws, want als de doelgroep hier daadwerkelijk behoefte aan heeft zou dit nieuwe platform grote kans van slagen hebben. Er zijn wel directe concurrenten in de vorm van online communities. Denk hierbij aan besloten Facebook- en LinkedIn groepen.

“Als freelancer wil ik op een snelle en gebruikersvriendelijke manier feedback krijgen van iemand waarvan ik weet dat zij er verstand van hebben.”

 

onderzoek

De doelgroep leren kennen

Om meer over de doelgroep te weten te komen heb ik interviews gehouden. De doelgroep bestaat uit UX/UI-designers en dit zijn zowel mannen als vrouwen. Door de interviews ben ik achter de behoeftes en wensen van de doelgroep gekomen. Een behoefte die vaker voorkwam is dat de drempel niet te hoog moet liggen voor de freelancer. Als de drempel te hoog ligt, voelt men niet de behoefte om online feedback te vragen. Ook is het belangrijk voor de doelgroep dat er veilig wordt omgegaan met de kostbare informatie. Niemand wil het risico lopen dat iemand anders met jouw goede ideeën ervan door gaat!

Design sprint

Het Concept

Om tot een goed concept te komen heb ik een Design sprint gehouden.

Een design sprint is een snelle methode om binnen 5 dagen tot een bruikbaar concept of prototype te komen en te testen met de doelgroep.

Tijdens deze Design sprint zijn de wensen en behoeftes, die naar voren kwamen tijdens de interviews, toegepast in het concept zodat het perfect aansluit bij de doelgroep. Bij de Design sprint heb ik de focus gelegd op “Hoe kan ik op een makkelijke en snelle manier feedback vragen?”. Dankzij deze sprint is de optie om private feedback te vragen toegevoegd aan het concept. De private feedback houdt in dat een freelancer op een makkelijke en snelle manier feedback kan vragen aan één persoon.

hi-fi prototype

De output van mijn afstudeerstage

De output is een clickable hi-fi prototype waarin de freelancer private feedback kan vragen. De flow van het prototype is zo simpel mogelijk gehouden, zodat de drempel laag ligt voor de gebruiker. Gedurende de flow komt de freelancer niet voor verassingen te staan, dit klinkt negatief maar dat is het niet. De flow die ontwikkeld is, is herkenbaar voor de gebruiker waardoor het makkelijk in gebruik is. Slechts in 5 stappen kun je feedback vragen:

  1. Kies de categorie waar jouw vraag over gaat
  2. Kies de manier van feedback vragen (tekstueel of videobellen)
  3. Vind de beste expert voor jouw vraag
  4. Vertel meer over jouw project en vraag
  5. Check alles nog een keer en verstuur!
private feedback
kies een categorie
datum prikken

Wat ik heb geleerd tijdens deze stage

Tijdens dit afstudeerproces heb ik geleerd om goed te plannen en zelfstandig te werken. Ik vond de samenwerking met het team heel fijn en heb ontdekt dat ik graag bij een ‘kleine’ agency wil werken. Dat is persoonlijker, iedereen kent je bij naam, je bent geen nummertje zoals dat wel voelde bij grotere bedrijven. Ik heb het enorm naar mijn zin gehad bij YPA en heb veel geleerd. Ik moet in het begin altijd even mijn draai vinden, maar hier voelde ik me al snel thuis. Het leuke is: ik ben aangenomen! 😃 Ik ben blij dat ik deel van het team kan blijven en mij verder kan ontwikkelen tot UX/UI-designer.

Fleur

Wil je meer weten?

Fleur helpt je graag verder. Fleur is de nieuwste aanwinst van ons team! Haar leergierige houding en nieuwsgierigheid vormen de basis voor bruisende designs die perfect aansluiten bij de behoeften van gebruikers.

085 060 9386 fleur@yourpersonalagency.nl
Wil je meer lezen over dit onderwerp? Check deze andere blogposts: