Jouw webshop onder de aandacht brengen met Instagram Shopping

Onlangs heeft Instagram een update gelanceerd met veranderingen binnen de app. Sindsdien zie je, als je de Instagram app opent een aparte tab voor Reels en Instagram Shopping. Deze functie maakt het makkelijker om te shoppen via Instagram en nieuwe merken en producten te ontdekken via de app. Voor webshops is dit een mooie kans om hun producten meer onder de aandacht te brengen. Het mooiste van dit alles? Het is gratis!

3 min leestijd

Wat is Instagram Shopping ook alweer?

Door Instagram Shopping in te zetten maak je het jouw volgers en andere Instagram gebruikers makkelijk om direct jouw producten te shoppen. In de Instagram app vind je onder het kopje Instagram Shopping persoonlijke aanbevelingen op basis van jouw interesses. Deze functies van Instagram Shopping zorgen ervoor dat jouw producten zichtbaar worden voor nog meer Instagram gebruikers dan alleen jouw volgers. Verder geeft Instagram Shopping je de mogelijkheid om:

  • Producten te taggen in je posts. Je kunt in een post maximaal 5 producten taggen en in een carrousel zelfs 20;
  • Bezoekers komen door middel van de tags meteen op de juiste productpagina terecht;
  • Je producten ook in je stories promoten;
  • Als je gebruik maakt van Instagram Shopping verschijnt er een button op jouw profiel, zo kunnen bezoekers gemakkelijk door al je producten scrollen.

Foto: Instagram

Wat zijn de voordelen van Instagram Shopping?

Je vraagt je misschien af, waarom zou ik dit als shopeigenaar willen. Uit onze ervaring biedt de aanwezigheid in Instagram Shopping de volgende voordelen voor shop eigenaren:

  • Bieden van een frictieloze shopping ervaring voor de klant:
    Met Instagram Shopping maak je het makkelijker voor klanten om jouw producten te bestellen. In plaats van dat klanten naar jouw productpagina’s moeten navigeren, kan diegene al meer informatie winnen in de omgeving waarin ze zich op dat moment bevinden. Instagram dus! Kort gezegd zorg je ervoor dat in plaats van dat de mensen naar je winkel moeten navigeren, navigeer je de winkel naar de klant.
  • Direct promoten van producten:
    Uiteraard is het nog steeds mogelijk om mensen via de producten naar je webshop te leiden. Instagram Shopping maakt dit zelfs een stuk efficiënter. Voorheen was het alleen mogelijk om mensen naar je webshop te leiden via een link in de bio. Niet echt een gebruiksvriendelijke manier om producten te promoten. Met Instagram Shopping is het mogelijk om producten direct te promoten in stories en standaard posts.
  • Vertoon je producten aan mensen met een hoge koopintentie door je producten door optimalisaties in de shopping suggesties te krijgen.
    De mensen die producten aan het bekijken zijn in de Instagram Shopping tab hebben een hoge koopintentie. Deze mensen hebben namelijk bewust voor gekozen om producten te browsen in plaats van de standaard feed in Instagram. Als er iets is wat we kunnen overlaten aan Instagram is klanten vertellen welke producten interessant voor ze zijn. Weet jij je producten zo te positioneren dat ze het Instagram algoritme zijn werkt volop kan doen, dan heb je dus goud in handen.

Hoe richt je Instagram Shopping in voor jouw webshop?

Om gebruik te kunnen maken van Instagram Shopping is het verplicht dat je een Instagram en Facebook bedrijfsaccount hebt. Vul hierbij ook informatie in over jouw bedrijf en je producten en/of diensten, het adres, de eventuele openingstijden, telefoonnummer en een link naar je website toe.

Vervolgens koppel je je Facebook-pagina aan jouw Instagram profiel. Dit doe je door in de Instagram app op profiel bewerken te klikken. Daarna kun je openbare bedrijfsinformatie profiel selecteren. Hier kies je aan welke pagina je je Instagram account wilt koppelen. Als je nog geen Facebookpagina hebt kies je er in deze stap voor om een nieuwe Facebookpagina aan te maken.

Als je dit allemaal hebt gedaan dan is de volgende stap om via de Facebook bedrijfsmanager een productcatalogus koppelen en hier producten aan toe te voegen.

Als je je producten hebt toegevoegd aan de catalogus (deze kun je later natuurlijk altijd aanpassen en hier producten aan toevoegen of verwijderen) ga je weer naar je Instagram account en ga je via het hamburgermenu naar instellingen. Hier kun je je aanmelden voor Shopping. Hierna ben je good to go!

Wil je meer weten?

Kiki helpt je graag verder. Social kanalen kennen voor Kiki geen geheimen. Ze bedenkt, maakt en plaatst content op social kanalen en zorgt dat de content op onze eigen website up-to-date is.

085 060 9386 kiki@yourpersonalagency.nl