Hoe schrijf je goede SEO-teksten?

Schrijf je regelmatig webcontent, maar merk je dat je content niet of weinig gevonden wordt in Google? Dan ben je op de juiste plek! In dit praktische 5-stappenplan leer je hoe je hoger scoort in de gratis zoekresultaten en daarmee meer verkeer naar je website trekt.

16 min leestijd

seo

Te weinig tijd om het hele blog te lezen? Met onderstaande links skip je door naar de secties die voor jou interessant zijn:

👉 Onderwerp bepalen

👉 Zoekwoord onderzoek

👉 Bepaal content type

👉 Schrijven van je SEO tekst

👉 Optimaliseren van je SEO tekst

Ok, ben je er nog? Laten we beginnen bij het begin. Kort gezegd bestaat SEO uit 3 pijlers: techniek, autoriteit en content. Over elke pijler kunnen we een losse blog schrijven, maar in dit blog gaan we dieper in op de pijler content en meer specifiek gaan we in op het onderwerp SEO teksten. Laten we beginnen bij het begin: wat is nou eigenlijk een SEO tekst?

De definitie van een SEO tekst is door de jaren veel veranderd. Zo werden jaren geleden teksten geschreven met als doel om zoekmachines ‘voor de gek’ te houden om hogere posities in Google te realiseren. Dit ging vaak ten koste van de kwaliteit. Tegenwoordig zijn zoekmachines veel beter geworden in het begrijpen van de content, waardoor het schrijven van SEO teksten steeds meer in het teken gaat staan van het schrijven van hoge kwaliteit content die aansluit bij jouw doelgroep. Samenvattend is mijn definitie van een SEO tekst als volgt:

Een SEO tekst is webcontent die is geschreven om jouw doelgroep antwoord te geven op veel gezochte onderwerpen.

Wordt jouw content niet goed gevonden door je doelgroep? Dan zijn er bepaalde factoren waar je rekening mee kan houden om de kans te vergroten dat jouw content hoger scoort in zoekmachines. Nu hoor ik je denken: dit gaat me veel tijd kosten, waarom zou ik hier mijn tijd in stoppen?

Wanneer je met jouw content hoger in zoekmachines scoort, krijg je meer verkeer naar je website, wat vervolgens leidt tot meer conversie.

Volgens onderzoek starten 93% van de online klantreizen via een zoekmachine en in mijn ervaring komt gemiddeld bijna 60% van het totale verkeer op websites via een zoekmachine. Ben je niet goed vindbaar via zoekmachines? Dan loopt je dus veel verkeer (lees: klanten) mis. Met het volgen van dit stappenplan verbeter je 1 van de 3 SEO pijlers. Het is dus niet een garantie op SEO succes, maar het het maakt de kans op hoge posities in zoekmachines groter.

Stap 1: Bepaal je onderwerp

De allereerste stap voor het schrijven van je content is het bepalen van een onderwerp. Het is cruciaal om eerst na te denken over welk onderwerp je wilt gaan schrijven, omdat dit invloed heeft op alle volgende stappen. Maar hoe bepaal je nou een onderwerp?

Bij ons (Your Personal Agency) ontstaan onderwerpen vaak spontaan, bijvoorbeeld in een gesprek op kantoor of na een klant meeting. Voor ons is dit een prima manier om aan nieuwe ideeën te komen en grote kans dat dit bij jouw bedrijf ook al gebeurt. Andere methodes om onderwerpen te bedenken zijn:

  • Ga na welke vragen klanten stellen en schrijf daar over;
  • Bekijk waar anderen binnen je branche over schrijven en probeer een twist daarop te bedenken;
  • Houd je kennis up-to-date en schrijf over nieuwe ontwikkelen en nieuws binnen je branche;
  • Organiseer een brainstormsessie met collega’s.

Vergeet niet de ideeën te noteren! Het liefste in één lijst. Zo heb je altijd een lijst met mogelijke onderwerpen beschikbaar die je vervolgens kan prioriteren. Is een onderwerp bijvoorbeeld heel actueel op dat moment? Dan is het waarschijnlijk handig om dat onderwerp als eerste op te pakken. Zo maak je het je toekomstige zelf een stuk makkelijker om een onderwerp te kiezen.

Stap 2: Doe zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek onthult welke zoekwoorden mensen via zoekmachines gebruiken om informatie over bepaalde onderwerpen te vinden. Het is belangrijk om dit te doen vóórdat je begint met schrijven, omdat het inzicht geeft met welke zoekvragen mensen naar jouw onderwerp zoeken.

Hierdoor achterhaal je welke woorden je doelgroep gebruikt om hun zoekvragen te formuleren.

Het doel van het zoekwoordenonderzoek is je ‘zoektermfocus’ bepalen. Een zoektermfocus is de specifieke zoekterm (en achterliggende zoekvraag) waarop je je als schrijver richt om in je content te beantwoorden. Dit is dus ook gelijk de zoekterm waarop je in zoekmachines goed wilt scoren. Zorg dat je vooraf weet welke zoekvraag je wilt beantwoorden, omdat het achteraf lastig is om dit in je content te verwerken. Bij het bepalen van je zoektermfocus is het belangrijk om te letten op een aantal factoren: relevantie, zoekvolume, concurrentie en zoekintentie.

Relevantie

De relevantie is de mate waarin de zoekterm aansluit bij de content die jij in gedachten hebt. Dit is een cruciaal onderdeel bij het bepalen van je zoekterm. Want hoe beter je zoektermfocus aansluit bij de content, hoe groter de kans dat je een hoge positie in Google realiseert op die zoekterm.

Zoekvolume

Het zoekvolume is het aantal keer dat mensen naar die zoekterm hebben gezocht. Dit is een fijn om te weten om te voorkomen dat je een zoekterm kiest waarnaar niemand googelt. Het liefst kies je een zoekterm met een zo hoog mogelijk zoekvolume, zodat je met je content potentieel meer mensen bereikt.

Concurrentie

Voor je SEO tekst zijn niet alleen je directe concurrenten van belang. Eigenlijk concurreer je met alle teksten die grofweg hetzelfde onderwerp hebben als jouw tekst. Het is belangrijk om een beeld te hebben van de concurrentie op zoektermen zodat je kan inschatten hoe groot de kans is dat je daar tussen komt.

Zoekintentie

Wat is de verwachte intentie van iemand die je zoektermfocus gebruikt in een zoekmachine? Zoektermen kunnen verschillende intenties hebben, voorbeelden zijn: informatieve, commerciële en merkgedreven intenties. Zoekt iemand naar ‘best practices SEO teksten’? Dan is die persoon waarschijnlijk op zoek naar informatie en is de intentie dus informatief. Zoekt iemand naar ‘SEO copywriter inhuren’? Dan is de intentie veel meer commercieel gericht op het vinden van iemand die goede SEO teksten schrijft. Denk na over de intentie van de zoekterm voordat je begint met schrijven, zodat je in je tekst goed antwoord kan geven op de intentie (achterliggende zoekvraag).

Nu je hebt gelezen waar je op moet letten bij het kiezen van een zoektermfocus is het tijd om te kijken hoe je tot een lijst met zoekwoorden komt. Ook hiervoor hebben we een stappenplan:

  1. Hou een brainstormsessie
    Dit is eigenlijk altijd de start van je zoekwoordenanalyse. Bij het bepalen van je onderwerp heb je vaak al een idee van welke zoekwoorden daarbij aansluiten. Dit is je startpunt voor de zoekwoordenanalyse.
  2. Zoek suggesties in de SERPs (“Zoekopdrachten gerelateerd aan [zoekopdracht]”)
    Zoek naar de zoekwoorden welke als output uit de brainstormsessie zijn gekomen. De zoekmachine toont dan onderaan de zoekresultaten suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten.
  3. Gebruik je eigen databronnen
    Misschien heb je inmiddels al wat eigen data die je kan raadplegen voor extra inspiratie. Tools die ik hiervoor raadpleeg zijn Google Ads, Google Search Console en Google Analytics. Kijk bijvoorbeeld eens naar de zoekwoorden die mensen gebruiken op je website om nieuwe zoekwoordideeën te vinden.
  4. Gebruik een keyword-tool zoals Google Zoekwoordplanner
    Onze persoonlijke favoriet is de Google Zoekwoordplanner, omdat je hier vaak via Google Ads al toegang toe hebt. Echter zijn er ook alternatieve keyword tools, zoals keywordtool.io en Ubersuggest. Vul je verzamelde zoekwoorden in de Zoekwoordplanner in en je krijgt automatisch een grote lijst met extra zoekwoordsuggesties gerelateerd aan jouw zoekwoorden.
data

Als je deze stappen doorlopen hebt, download dan vanuit de Zoekwoordplanner de volledige lijst met zoekwoorden. Als het goed is heb je nu CSV bestand met een vrij complete lijst van zoekwoorden inclusief zoekvolumes en concurrentie indicatie. Met dit resultaat heb je alles wat je nodig hebt om een zoektermfocus te bepalen. Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe bepaal je dit nou uit een lijst met duizenden zoekwoorden?

Hou bij het kiezen van een zoektermfocus rekening met de volgende factoren:

Relevantie

De allerbelangrijkste factor is de relevantie tot het onderwerp waar je over schrijft. Het heeft absoluut geen zin om een zoektermfocus te kiezen die te ver afwijkt van de essentie van je content. Zelfs als je tekst super goed geoptimaliseerd is voor SEO maak je alsnog geen kans op een goede positie in zoekmachines als het zoekwoord niet aansluit bij de inhoud van de tekst. De eerste stap voor het kiezen van een zoekterm is dus vaak om alle niet relevante zoekwoorden gelijk uit je lijst te filteren.

Zoekintentie

Wat is het doel van de content? Is het een commerciële tekst of een informatieve tekst? Als het goed is heb je hier al een beetje een idee van en wil je ook dat de intentie achter de zoekterm aansluit bij het type content wat je schrijft. Is je content informatief, overweeg dan zoekwoorden in combinatie met ‘tips’, ‘best practices’, etc. Filter in deze stap alle zoekwoorden waarvan de intentie niet aansluit bij je content.

Zoekvolume

Een beetje een no brainer, maar bij voorkeur kies je het zoekwoord met het meeste zoekvolume. Het zou natuurlijk zonde zijn als je een zoekwoord kiest waar (bijna) niemand op zoekt en je daardoor dus alsnog weinig verkeer realiseert met je content.

Schrap in deze stap gelijk alle zoekwoorden waarop mensen niet zoeken. Vervolgens sorteer je alle woorden op zoekvolume van hoog naar laag. Je lijst met zoekwoorden is nu een stuk kleiner en de meest interessante zoekwoorden staan bovenaan je lijst.

Concurrentie

In de laatste stap voor het kiezen van de zoektermfocus kijk je naar de slagingskans voor een hoge positie in Google. Met zoekmachine optimalisatie heb je te maken met concurrentie. Er is namelijk een grote kans dat veel verschillende bedrijven dezelfde zoekwoorden interessant vinden. Als veel anderen proberen een goede Google positie te behalen op dezelfde zoekwoorden dan is het ook lastiger om een toppositie op die zoekwoorden te halen. Bij voorkeur selecteer je een zoekterm met een lage concurrentie score.

Als je deze stappen hebt doorlopen zou het nu makkelijk moeten zijn om een zoektermfocus te kiezen.

Bij het kiezen van een zoektermfocus kun je als richtlijn aanhouden dat je het zoekwoord kiest met de laagste concurrentie score in de top 10 zoekwoorden op basis van zoekvolume.

Zelfs kun je nog de afweging maken om je te richten op een zoekwoord met een hogere concurrentie score, maar met veel meer zoekvolume. Maar die beslissing is aan jou.

Stap 3: Bepaal de tekstsoort (paginatype)

In deze stap bepaal je wat voor type tekst je gaat schrijven. Dit is goed om van te voren duidelijk te hebben zodat het schrijven van de tekst makkelijker gaat. Als je bijvoorbeeld weet dat je content schrijft voor een productpagina dan zal de inhoud verschillen van content die je schrijft voor een categoriepagina.

De informatie die de bezoeker nodig heeft, verschilt per type pagina. Sluit hierop aan met je teksten.

Op een productpagina wilt de bezoeker informatie over het product en op categoriepagina’s willen bezoekers informatie over de hele assortiment.

Om te bepalen welke tekstsoort bij je zoektermfocus past is het handig om zelf eens op je zoekterm te Googelen en te kijken wat voor typen content Google in de resultaten toont. Zijn dit voornamelijk categoriepagina’s? Blogs? Of misschien productpagina’s? Dan is dit vaak een hint naar wat voor type content mensen op zoek zijn als ze dat zoekterm gebruiken. Vaak is het aan te raden om op dat zoekterm eenzelfde tekstsoort te gebruiken.

Let op: je tekstsoort bepaalt op welke zoektermen je een hoge kans van slagen hebt. Zo is het bijvoorbeeld lastig om een hoge positie te krijgen voor je categoriepagina als het zoekwoord dat mensen gebruiken productspecifiek is. Ofwel het is heel moeilijk om een hoge positie te behalen voor het zoekwoord “macbook pro 2020 16 inch” op een categorie pagina. Andersom geldt precies hetzelfde: het is heel moeilijk om met een productpagina een goede positie in zoekmachines krijgen voor het woord ‘laptops’.

Stap 4: Schrijf je SEO-tekst

Nu is het zover: je kunt beginnen met het schrijven van de content! Voor het schrijven van de content zijn een aantal SEO best practices, maar ondanks dat is de voornaamste take-away:

Schrijf je tekst niet voor een zoekmachine, maar schrijf het voor je doelgroep.

tekst schrijven

Zoekmachines zijn heel goed geworden in het detecteren van teksten die geschreven zijn om hoog te ranken en grote kans dat als je dit doet het een tegenstrijdig effect heeft. Stel, het lukt wel om goed te ranken op een tekst die is geschreven voor zoekmachines, dan moet je jezelf afvragen of mensen die je content lezen ook daadwerkelijk waarde halen uit je tekst.

Even terug naar de basis: Uiteindelijk gaat het erom dat je de zoekvraag van mensen zó goed beantwoordt dat zij hun bezoek als positief ervaren.

Met dat in je achterhoofd is het aangeraden om je te houden aan de volgende ‘spelregels’:

1. Kies de juiste tekstlengte

Feit of fabel: hoe langer de tekst, hoe beter? Dit is zeker een fabel en is volledig afhankelijk van wat voor tekst je aan het schrijven bent en wat je zoektermfocus is. Bedenk altijd wat de achterliggende zoekvraag (zoekintentie) is van de bezoeker en beantwoordt die in je tekst. Dit is misschien een beetje een flauw antwoord, maar dit is wel waar het op neer komt.

Om het toch een beetje concreet te maken adviseer ik het volgende:

  • Productpagina’s: minimaal 150 woorden.
  • Categorie- en blogpagina’s: minimaal 500 woorden.

Uit mijn ervaring blijkt dat het vaak onmogelijk is om minder dan 300 woorden te gebruiken om een zoekvraag te beantwoorden. Vaak voldoe je hier dus automatisch al aan en hoef je niet zo veel aandacht hieraan te besteden.

2. Let op de zoekwoorddichtheid

De zoekwoorddichtheid is het percentage van hoe vaak je zoektermfocus in je tekst terugkomt gedeeld door het totaal aantal woorden van de content. Als je dit stappenplan bent doorgelopen en je hebt van tevoren een duidelijke zoektermfocus bepaald, dan gebruik je vaak automatisch het zoekwoord al een aantal keer in je content.

Tip: Laat het zoekwoord niet te vaak terugkomen, anders voelt je webtekst onnatuurlijk en wordt het onleesbaar. Hoewel er geen perfecte zoekwoorddichtheid is, is een algemene richtlijn om een zoekwoorddichtheid van 1 – 2% aan te houden.

3. Gebruik synoniemen

Voel je niet gedwongen om elke keer exact je zoektermfocus te gebruiken. Sterker nog, synoniemen
maken je tekst doorgaans beter (lees: natuurlijker). Stel, je zoekterm is “website laten ontwikkelen”. Dan kun je af en toe ook “website laten maken” gebruiken.

4. Volgorde van woorden

Je hoeft ook niet alsmaar exact dezelfde volgorde te laten terugkomen in je tekst. Schrijf je bijvoorbeeld over “SEO-teksten schrijven”? Dan is “schrijf SEO-teksten” ook prima. Nogmaals: de leesbaarheid van je tekst staat voorop.

5. Denk aan longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn aanvullende woorden op je zoektermfocus. Is je zoektermfocus bijvoorbeeld wellness arrangement dan zijn zoekwoorden als “wellness arrangement diner” of “wellness arrangement met eten” longtail varianten. Vaak kan je uit de longtail varianten veel informatie halen voor het schrijven van je tekst. In dit geval kan het handig zijn om terug te laten komen wat de mogelijkheden zijn om een wellness arrangement te combineren met eten. Op die manier sluit je de tekst nog beter aan bij de zoekvraag van de doelgroep.

Stap 5: Optimaliseer je SEO-tekst

Als je de tekst eenmaal geschreven hebt, zijn er nog een aantal technische optimalisaties die je kunt doorvoeren. Technische optimalisaties zijn veranderingen in de (vaak) HTML die bijdragen aan hoe zoekmachines de content doorlopen.

Hoe makkelijker je het maakt voor zoekmachines om de content te begrijpen, hoe groter de kans op goede posities in zoekmachines.

1. Voeg interne en externe links toe

Voeg waar mogelijk relevante externe- en interne links toe aan de content. Externe links zijn links naar andere websites en interne links zijn links naar andere pagina’s op je website. Links zijn een belangrijk middel voor zoekmachines om context aan je tekst te geven. Daarnaast helpt het gebruik van links om je website sneller te indexeren.

Belangrijk is wel dat je let op welke anchor tekst je linkt. Vaak zie je dat de link wordt toegevoegd aan woorden als ‘hier’ of ‘klik’. Maar het is beter om het toe te voegen aan tekst die wat zegt over de content waarnaar je linkt. Bijvoorbeeld: “kom meer te weten over User Experience Design” en niet “klik hier voor meer informatie over User Experience Design”. Dit geeft namelijk veel meer context over de content waar je naartoe linkt.

Nog een aantal tips:

  • Open externe links in een nieuw tabblad door ‘target=’_blank’’ toe te voegen. Op deze manier is het makkelijker voor mensen om naar jouw content terug te keren na een klik op een externe link.
  • Voeg de ‘rel=’noopener’’ tag toe om cross site scripting te voorkomen. Je link tag komt er dan zo uit te zien: <a href=’https://yourpersonalagency.nl’ target=’_blank’ rel=’noopener’>Your Personal Agency</a>

2. Kies een leesbare en duidelijke URL (slug)

Maak je slug (het gedeelte wat na je domeinnaam komt in de URL) kort en bondig om de URL beter leesbaar te houden en daarmee ook duidelijker aan te geven waar de content op de pagina over gaat.

Een eenvoudige manier om dit te doen is door woorden als “je”, “de”, “het” en “een” uit de slug te halen. Bijvoorbeeld:

https://yourpersonalagency.nl/hoe-je-meer-winkelbezoeken-genereert-d-m-v-google-ads kun je ook schrijven als https://yourpersonalagency.nl/winkelbezoeken-met-google-ads. Het focus zoekwoord is “winkelbezoeken google ads”.

Ook voor de slug geldt dat het een best practice is om je zoektermfocus hierin terug te laten komen zodat gelijk duidelijk is waar de content over gaat.

3. Voeg alt-teksten toe aan afbeeldingen

Deze stap wordt vaak vergeten, maar het is nog steeds belangrijk om alt-tags aan afbeeldingen toe te voegen. Een alt-tag is een stukje HTML-code die aangeeft waarover een afbeelding gaat.
Gebruik steekwoorden om de content van de afbeeldingen te beschrijven en zorg dat de omschrijving kort en bondig blijft. Het mooiste is als je ook hierin je zoekwoord laat terugkomen, maar als het goed is gaat dit automatisch als de afbeeldingen goed aansluiten bij de content.

4. Voeg een meta-omschrijving en title tag toe

De meta-omschrijving en paginatitel bepalen hoe jouw content in zoekmachines getoond wordt.

Zolang je deze tags niet invult bepalen zoekmachines zelf hoe ze jouw content tonen. Het is een best practice om hier altijd zelf controle over te houden omdat dit een kans geeft om jouw resultaat op te laten vallen ten opzichte van andere resultaten. Dit kan impact hebben op je click through rate (percentage klikken op jouw resultaat vs. totaal aantal vertoningen) wat weer een positieve impact heeft op de posities in zoekmachines.
Met de volgende tips zorg je ervoor dat jouw resultaat er tussenuit springt:

zoektermfocus

Zorg altijd ervoor dat je zoektermfocus 1 keer voorkomt in zowel de title tag als de meta-description. Dit zorgt namelijk ervoor dat deze woorden dikgedrukt worden getoond in de zoekresultaten. Hierdoor val je weer extra op!

Lengte title tag

Houd rekening ermee dat je titel maar een bepaalde breedte mag hebben (512 pixels). Overschrijd je die breedte? Dan wordt je titel afgebroken in de zoekresultaten. Een goede vuistregel is om maximaal 60 tekens te gebruiken incl. spaties.

Lengte meta-description

Hetzelfde geldt voor de meta-description. Gelukkig heb je hier wel wat meer ruimte. Advies is echter om het korter te houden dan 150 – 155 karakters inclusief spaties. Dan weet je zeker dat zoekmachines je beschrijvingen niet afkappen.

Speciale tekens (bijv. vinkjes) in de meta-omschrijving

In tegenstelling tot advertenties in zoekmachines is het in de organische resultaten wel mogelijk om gebruik te maken van speciale tekens. Dit is dus niet alleen een goede manier om je te onderscheiden van andere organische resultaten, maar ook om meer op te vallen ten opzichte van de advertenties. Maak hier dus vooral gebruik van!

Als laatste tip is het altijd goed om te kijken hoe de zoekresultaten van je concurrenten eruit zien. Gebruikt iedereen vinkjes? Dan is het misschien handig om een ander speciaal teken te gebruiken om meer op te vallen.

Gebruik HTML-headers.

We zijn bij het schrijven van content heel erg gewend om gebruik te maken van koppen om onderwerpen binnen dezelfde content van elkaar te scheiden. Bij het crawlen van de content kijken zoekmachines ook naar de koppen om te bepalen welke content het belangrijkste is. Zorg er dus voor dat je gebruikmaakt van de juiste hiërarchie in je content: <h1>, <h2>, <h3> etc. En zorg dat de belangrijkste content wordt beschreven in de hoogste rangorde van die hiërarchie. Gebruikelijk is dat de titel van de content een h1 is en elke opvolgende kop een h2 is. Wil je binnen de content nog onderscheid maken tussen content? Dan kan je als subkop dus h3 gebruiken. In 99% van de gevallen is dat het diepste niveau (en dat is prima!).

Als je bovenstaand SEO-stappenplan hebt doorlopen, garanderen we je dat je content creëert die meer bezoekers aantrekt wat zal lijden tot meer conversie. Loop je ergens vast of kan je wel wat hulp gebruiken? Twijfel dan niet om contact op te nemen. Mitchell heeft nog genoeg tips en ideeën om je (op weg) te helpen.

 

Wil je meer weten?

Mitchell helpt je graag verder. Mitchell is een spreadsheet wizard en strategische denker die ALLES weet op het gebied van zoekmachine marketing. Online zichtbaarheid vergroten en meer omzet realiseren? Mitchell is your guy.

085 060 9386 mitchell@yourpersonalagency.nl