Headless platformen

Headless betekent dat je flexibel bent in welke technieken je gebruikt voor zowel frontend als backend en gebruik maakt van de kracht van bestaande tools die je aan elkaar koppelt middels een API.

headless website architectuur

In het geval van bijvoorbeeld een e-commerce shop zit je niet vast aan alleen een framework als Magento 2 of WordPress Woocommerce, maar kan je wel de kracht van deze frameworks gebruiken. Wij hebben meerdere van deze headless e-commerce oplossingen gemaakt voor klanten waarbij we WordPress hebben gebruikt voor de niet product pagina’s en Magento 2 gebruikte voor de catalogus (aangezien Magento hier goed in is).

“Onze klanten zijn flexibel in de keuzes die ze maken voor zowel front-end oplossingen als back-end oplossingen”

Headless applicaties betekent ook dat je als bedrijf zeer flexibel bent. Maak je als bedrijf de keuze om een bepaald CMS te gebruiken en bevalt het CMS uiteindelijk na een bepaalde periode niet, hoef je niet het complete framework opnieuw aan te pakken maar alleen het CMS gedeelte kan vervangen worden. Hoe? Heel simpel het nieuwe CMS inrichten en koppelen aan de hoofd API en je content wordt weergegeven op je site of shop.

Dream big, start small“, al na de eerste release van je headless applicatie kun je meten en dus weten wat wel en niet werkt. Ander voordeel van deze techniek is dat je niet vast zit aan een specifiek thema of templating systeem. Je bent dus vrij in de techniek die je gebruikt en als bedrijf kan je daardoor ook snel nieuwe front-end applicaties live zetten die voor een specifieke doelgroep goed werkt. Wanneer het niet werkt, zet je de front-end applicatie offline en wanneer het wel werkt bereid je hem uit.

 

Voordelen van headless

Eén van de grootste voordelen van headless is dat je als bedrijf flexibel bent in de keuzes die je maakt. Wanneer je nu gebruik gaat maken in het platform van bijvoorbeeld Magento 2 en na een jaar komen we er achter dat er een betere oplossing op de markt gekomen is die beter aansluit bij de wensen van jouw bedrijf, dan kan je de nieuwe oplossing koppelen met het platform via een API en daarna de Magento 2 connectie uit het platform halen. Wat is er dan zo voordelig aan? Je hoeft in het platform alleen maar een nieuwe oplossing te implementeren via een API en de rest van het platform hoeft niet te worden aangeraakt. Dus als bedrijf heb je niet de kosten van een heel nieuw platform, maar alleen van het specifieke nieuwe onderdeel wat wordt toegevoegd.

 

Nadelen van headless

Eigenlijk zit er slechts één echt nadeel aan een headless oplossing en dat is dat het alleen maar gekoppeld kan worden aan bestaande tool of oplossingen die een API-mogelijkheid hebben. Dit is om er voor te zorgen dat je gebruikers te allen tijde op het platform blijven en dus niet weg getrokken worden naar andere omgevingen. Een ander nadeel wat eraan vast zit is dat de opstart meestal langer is dan het opzetten van een traditionele oplossing waardoor de opstartfase kostbaarder is dan bij een normaal ontwikkeltraject.

Yarno van Oort

Wil je meer weten?

Yarno helpt je graag verder. Yarno is "the big boss". Met zijn vlotte babbel en recht voor z’n raap benadering weet hij te prikkelen en brengt hij nieuwe inzichten. Warm, hartelijk, in voor een geintje en ondertussen kneiterdeskundig.

085 060 9386 yarno@yourpersonalagency.nl