Google Ads tips voor Black Friday & Cyber Monday

Eind deze maand is het weer black friday en cyber monday. De uit Amerika overgewaaide feestdagen hebben de laatste jaren een grote impact gehad op omzetten van webwinkels en ook dit jaar zal het weer een belangrijke dag zijn voor het behalen van jaardoelstellingen. Kijkend naar de statistieken zien we jaar op jaar een groei in het aantal zoekopdrachten naar black friday & cyber monday.

3 min leestijd

Des te belangrijker is het om je Google Ads campagnes goed voor te bereiden op deze dag. In dit blog benoem ik 5 tips voor het optimaliseren van de Google Ads prestaties tijdens black friday en cyber monday.

Tip 1: Verlaag je prijzen in plaats van gebruik kortingscodes

Deze tip is voornamelijk gericht op Google Shopping campagnes. Google Shopping blijft een dienst voor het maken van vergelijkingen tussen producten en daarin is de prijs een van de belangrijkste factoren. Het is daarnaast ook bewezen dat een lagere prijs van je producten impact heeft op het aantal vertoningen van je producten, bijvoorbeeld omdat het de kans vergroot dat mensen op jouw advertentie klikken. Werk jij als enige ten opzichte van je concurrenten met kortingscodes, dan heb je dus een nadeel in de Google Shopping veilingen. Verder is een kortingscode niet zo zichtbaar in de zoekresultaten als een directe lagere prijs op het product. Kortom: voor Google Ads is het beter om met kortingen op je producten te werken!

Tip 2: Anticipeer op hogere conversie ratio’s

Hogere conversieratio’s = hogere return on ad spend (ROAS). Houd hier van te voren rekening mee en pas hierop je biedstrategieën aan, zeker als je gebruik maakt van een ROAS biedstrategie of handmatig bieden. Dit is belangrijk omdat je anders het risico loopt om tijdens de belangrijkste dagen ondergesneeuwd te worden door concurrenten. Ons advies is om minimaal een week van te voren al goede posities in te nemen in de zoekresultaten omdat het vervolgens goedkoper wordt om deze mensen op de belangrijkste dagen terug op je website te krijgen via remarketing.

Tip 3: Bereid advertentieteksten en extensies voor

Voorkom stress vlak voor black friday en cyber monday en bereid je in de weken daarvoor al goed voor. Zeker als je veel verschillende accounts of campagnes hebt kan het wel eens meer tijd kosten dan je van te voren bedenkt om alles aan te passen. Dit terwijl het heel makkelijk is om je teksten alvast gepauzeerd toe te voegen en je extensies aan te maken met een begin- en einddatum. Zo voorkom je fouten op deze belangrijke dagen.

Tip 4: Zorg dat je campagnes voldoende dagelijks budget hebben

Tijdens black friday en cyber monday kan je flink wat meer zoekvolumes verwachten wat een grote impact heeft op het budget. Het laatste wat je wilt op een van de belangrijkste dagen van het jaar voor je omzet is dat je om 12 uur ‘s middags het budget van je campagnes op is waardoor je advertenties de rest van de dag niet meer vertoond worden. Onze tip is om de veranderingen in zoekvolumes van een jaar geleden te analyseren en op basis daarvan de budgetten te verhogen. Het blijft echter belangrijk om gedurende de dag regelmatig te checken hoe het ervoor staat en actief bij te sturen.

Tip 5: Zorg voor consistentie op je landingspagina

Misschien een inkoppertje, maar toch erg belangrijk. Zorg ervoor dat de black friday en cyber monday promotie ook op de landingspagina’s te zien is voor consumenten, om onduidelijkheid over de promotie te voorkomen. Een aanpassing op de homepage is niet voldoende, omdat veel van het Google Ads en Google Shopping verkeer naar categorie- en productpagina’s gaat. Juist op deze pagina’s is het dus belangrijk om duidelijkheid te scheppen.

Al met al komt het erop neer dat het belangrijk is om zo veel mogelijk voor te bereiden en te analyseren zodat in te schatten is wat je kan verwachten gedurende black friday en cyber monday. Ondanks alle voorbereidingen is het daarnaast ook belangrijk om gedurende de dag regelmatig in te checken en bij te sturen. We kunnen tenslotte niet alles voorzien!

Wil je meer weten?

Mitchell helpt je graag verder. Mitchell is een spreadsheet wizard en strategische denker die ALLES weet op het gebied van zoekmachine marketing. Online zichtbaarheid vergroten en meer omzet realiseren? Mitchell is your guy.

085 060 9386 mitchell@yourpersonalagency.nl