Best practices automatisering Google Ads

Elk jaar zijn er weer grote veranderingen te zien in het SEA landschap. Over het algemeen hebben deze veranderingen voornamelijk betrekking op verdere automatisering van het vakgebied waardoor adverteerders meer tijd overhouden om zich bezig te houden met strategische overwegingen.

google logo

Ook afgelopen jaar heeft Google weer veel updates gedaan die het je zo makkelijk mogelijk maken om met nieuwe features aan de slag te gaan en grote delen van het campagnemanagement te automatiseren. In dit blog wil ik het hebben over de best practices voor het gebruik van deze features en waar je over na moet denken voordat je ze inzet.

De gewenste resultaten boeken met Smart Bidding

Een van de belangrijkste features in Google Ads is smart bidding. Zeker voor grote accounts is het niet meer mogelijk om biedingen handmatig te managen. Door het gebruik van smart bidding is het mogelijk om per persoon een specifiek bod in te stellen op basis van de kans op conversie. Dit klinkt natuurlijk als een no brainer, maar toch zijn er stiekem veel zaken om over na te denken alvorens met smart bidding aan de slag te gaan:

  • Juiste conversie statistieken doormeten

    Voordat je met Smart Bidding aan de slag gaat is het belangrijk om na te denken of je wel de juiste conversie statistieken doormeet. Bijvoorbeeld: stel je hebt 2 producten met eenzelfde verkoopprijs, maar het ene product heeft een hogere marge. Dan heb je voor de verkoop van het product met hogere marge meer geld over dan de verkoop van het product met lage marge. Als je simpelweg biedstrategie gebruikt op basis van de omzet dan hou je daar standaard geen rekening mee;

  • Conversies

    Het is belangrijk om voldoende conversies in het account binnen te krijgen voor Google om beter in te kunnen schatten wat wel en niet goed werkt. Google adviseert 30 conversies in de laatste 30 dagen voor het gebruik van een target CPA (cost per acquisition) en 50 conversies in de laatste 30 dagen voor een target ROAS (Return On Ad Spend) biedstrategie;

  • Account op orde

    Zorg ervoor dat technisch gezien het account in orde is. Dit houdt in dat alle andere best practices voor Google Ads op je campagnes zijn toegepast, zoals het toegevoegd hebben van doelgroepen, het hebben van alle mogelijke extensies, het targeten van de juiste relevante keywords en het hebben van relevante advertenties;

  • Testen

    Last but not least: een stap die veel overgeslagen wordt. Test of het inschakelen van smart bidding daadwerkelijk een verbetering is geweest ten opzichte van de vorige situatie. Dit is namelijk lang niet altijd het geval, dit kan bijvoorbeeld komen doordat smart bidding helemaal niet past bij de adverteerder. Overweeg dan om de biedstrategie aan te passen of een andere strategie te kiezen.

Door gebruik te maken van deze best practices voor smart bidding maak je gebruik van de nieuwste features van Google, maar zorg je er tegelijkertijd wel voor dat er bij wordt gestuurd op basis van bedrijfsresultaat.

 

Experimenteren met advertentieteksten

De advertentieteksten blijven datgene wat je potentiƫle klanten zien voordat ze met je website interacteren. Voorheen was het gebruikelijk om met twee advertentieteksten per advertentiegroep live te staan met tussen de twee teksten een headline verschil en de instellingen op ongelimiteerd rouleren. Op deze manier bouwde je de ideale setting voor een A/B test en kon je na verloop van tijd analyseren welke tekst beter presteert. Sinds de komst van de advertentievarianten feature in Google Ads is dit niet meer nodig. De best practices tegenwoordig zijn:

  • Werk met minimaal 3 expanded text ads en 1 responsive search ad. Zorg voor voldoende verschil tussen de advertenties zodat Google meer ruimte heeft om de juiste advertentie aan de juiste zoeker te vertonen;
  • Gebruik advertentievarianten om een experiment voor individuele advertenties op te zetten. Zoek en vervang een tekst in elke individuele advertentie en check regelmatig de resultaten van elke variant;

Door het gebruik van deze best practices maak je gebruik van de automatiserings features van Google met behoud van controle over je A/B testen. Tevens stelt dit je in staat om theoretisch 4 experimenten tegelijkertijd te laten lopen wat je in staat stelt om sneller te experimenteren.

 

Vergeet geen alerting & monitoring in te stellen

Iets waar bij automatisering vaak niet over wordt nagedacht is hoe het gemonitord wordt. Iets verkeerd instellen kan gebeuren, maar je kan je wel voorbereiden om die foutjes zo snel mogelijk te ontdekken en op te lossen. Denk voordat je met automatiserings features aan de slag gaat na over het instellen van alerts welke een melding sturen op het moment dat kosten harder stijgen dan gehoopt, vertoningen harder dalen dan gewenst of de CTR (click through rate) wel erg laag is uitgevallen die dag. Denk bij de implementatie van een feature na wat voor impact dit op jouw account kan hebben en zoek naar oplossingen waarmee je excessen snel kunt identificeren. Denk vooraf bijvoorbeeld aan het toevoegen van Google Ads Scripts of alerting regels in Google Ads om bepaalde situaties voor te zijn.

 

Al met al…

De nieuwe features die door Google geĆÆntroduceerd worden geven een hele hoop mogelijkheden, maar het is aan ons als bureaus en adverteerders om deze mogelijkheden op de juiste manier in te zetten. Hierbij is het belangrijk om kritisch te zijn op deze features en er niet klakkeloos van uit te gaan dat vernieuwing automatisch leidt tot verbetering. Test, implementeer en experimenteer met nieuwe features en wees niet bang om af en toe van koers te veranderen!

Mitchell

Wil je meer weten?

Mitchell helpt je graag verder. Mitchell is een spreadsheet wizard en strategische denker die ALLES weet op het gebied van zoekmachine marketing. Online zichtbaarheid vergroten en meer omzet realiseren? Mitchell is your guy.

085 060 9386 mitchell@yourpersonalagency.nl