Alle content gemakkelijk op één plek, kies voor een headless CMS!

Webshops, websites, apps en intranetten zijn plekken rijk aan content. De uitdaging hierin is meestal dat die content niet alleen op één plek nodig is, maar juist op meerdere sites. Dus wat gebeurt er? Dezelfde content moet op meerdere plekken worden toegevoegd, wat meestal ook betekent dat een gebruiker op meerdere plekken moet inloggen met duplicate content als gevolg. Niet handig al zeggen we het zelf.

headless cms

Content op één plek

Wat wij denken is dat je de content wel op één plek moet kunnen beheren. Daarnaast wil je misschien niet aan één leverancier vastzitten voor je website, want bijvoorbeeld met je webshop verdien je een gedeelte van het inkomen en daarbij gevangen zitten bij een leverancier is dan niet handig.

Er zijn allerlei redenen om te kiezen voor een scheiding in je contentmanagementsysteem (CMS) en jouw website, app of intranet in een ander systeem. Zo’n contentmanagementsysteem noemen we een headless CMS.

Wat is een Headless CMS?

Een headless CMS is een contentmanagementsysteem dat niet beschikt over een eigen front-end. De content (tekst, beeld en evt. andere multimedia) wordt opgeslagen in een database en via een tussenlaag (API) gedistribueerd. Doordat de content helemaal los is van de voorkant van jouw platform, is het mogelijk om dezelfde content op allerlei verschillende omgevingen zichtbaar te maken met ieder zijn eigen opmaak.

Hoe werkt een headless CMS?

Voordat we gaan uitleggen hoe een headless CMS werkt willen we een paar afkortingen uitleggen. Een headless CMS stelt de opgeslagen content beschikbaar via een API. Een API (application programming interface) is een set afspraken waarmee je informatie uit een database kunt opvragen. Het CMS is in dit geval de database en door de juiste gegevens op te vragen via de API krijg je de juiste content terug.

Om te zorgen dat content beschikbaar is voor de website of andere kanalen wordt er vaak voor gekozen om de content uit de API op te vragen en vervolgens ergens in cache op te slaan. Dat betekent dat niet voor elke pagina die een gebruiker op de website bezoekt een verzoek aan de API hoeft te worden gedaan. En dat scheelt laadtijd. De content die je via de API uit het CMS haalt kan vervolgens door een platform gepresenteerd worden.

Een aantal voorbeelden van headless CMS’en zijn Contentful, Prismic en Directus. Je kan ook gebruik maken van bijvoorbeeld een WordPress of Drupal als headless CMS. Wij werken voornamelijk met WordPress als CMS.

De voordelen van een headless CMS

Flexibiliteit

Het grootste voordeel van een headless CMS is de flexibiliteit om je content zo te structureren als jij wilt zodat het goed bruikbaar is voor al je platformen.. Je kunt bijvoorbeeld WordPress als headless CMS inzetten, waar veel content editors al mee bekend zijn. Je zit in de meeste gevallen ook niet aan een leverancier vast.

Een export maken van een headless CMS en importeren in een ander headless CMS is vaak relatief eenvoudig. Zo kun je content migreren, terwijl je de presentatielaag (vaak front-end genoemd) en dus het design hetzelfde laat. Je kunt ook eenvoudig een nieuw design over bestaande content gooien. Dat is bij een traditioneel CMS vaak niet mogelijk.

Publiceren naar verschillende kanalen

Gebruik van één contentplatform voor alle content, faciliteert hergebruik en vereenvoudigd contentbeheer (je hoeft bijvoorbeeld openingstijden maar op één plek aan te passen waarna de aanpassingen automatisch op alle kanalen worden aangepast).

De nadelen van een headless CMS

Eigen code en onderhoud nodig

Een  nadeel van een headless CMS is dat je zelf een presentatielaag (front-end) moet bouwen en deze ook beheren. Dat betekent dat er een bug in de code blijkt te zitten deze niet automatisch wordt opgelost door de leverancier. Zo’n ‘patch’ (het stukje code dat de bug oplost) ben jij (of je bureau) dus zelf verantwoordelijk voor…

Flexibiliteit is ook een risico

Tijdens het bouwen van een site en een contentstructuur is het enorm belangrijk om de hoofdlijnen van de structuur in de gaten te houden en op tijd bij te sturen. Je kunt je eigen code en je structuur ook in elkaar zetten zonder er al teveel over na te denken. Maar als je contentmodel staat en er een front-end op gebouwd is, blijkt de structuur toch moeilijk te wijzigen. Zo voorkom je problemen achteraf.

Yarno van Oort

Wil je meer weten?

Yarno helpt je graag verder. Yarno is "the big boss". Met zijn vlotte babbel en recht voor z’n raap benadering weet hij te prikkelen en brengt hij nieuwe inzichten. Warm, hartelijk, in voor een geintje en ondertussen kneiterdeskundig.

085 060 9386 yarno@yourpersonalagency.nl