5 tips voor het schrijven van goede webcontent

Het schrijven van ‘SEO teksten’ is een bekend fenomeen geworden binnen online marketing. Wel is de lading van wat een SEO tekst is behoorlijk veranderd over de jaren. Ondanks deze verandering blijven veel van de best practices overeind. In deze blog geef ik 5 tips voor het schrijven van website content.

4 min leestijd

seo

Jaren geleden werden teksten geschreven met als doel om zoekmachines voor de gek te houden, wat vaak ten koste gaat van de kwaliteit van de content. Tegenwoordig is Google veel beter geworden in het bepalen van de kwaliteit van de content en is het schrijven van SEO teksten steeds meer in het teken gaan staan van de bezoeker. Gelukkig maar, want we willen onze bezoekers waardevolle informatie geven.

Tip 1: Maak van tevoren een contentstrategie

Het maken van een contentstrategie is de sleutel tot een succesvolle SEO strategie. Je kan SEO technisch een heel goed stuk hebben geschreven, maar als je dat slechts 2 keer per jaar doet dan is de kans op succes nog steeds niet heel groot. Het is belangrijk om regelmatig nieuwe content te maken die aansluit bij de actualiteit en bij wat relevant is voor jouw doelgroep. Het opstellen van zo’n plan noemen we een contentstrategie.

De gouden frequentie voor het plaatsen van content is er niet, maar feit blijft wel dat het regelmatig plaatsen van nieuwe content helpt bij het relevant houden van je website. Kijk dus intern naar de capaciteit voor het regelmatig schrijven van nieuwe content. Is het zo druk dat dit intern niet mogelijk is? Dan kan je denken aan een samenwerking met een contentmarketingbureau of specialist.

Tip 2: Kwaliteit vs Kwantiteit

Ondanks mijn eerdere opmerking over hoe belangrijk het is om regelmatig content te plaatsen is kwaliteit nog steeds belangrijker dan kwantiteit. Wat inhoudt dat het beter is om 1 keer per maand content van hoge kwaliteit te plaatsen dan 1 keer per week een vluchtig geschreven artikel.

Hogere kwaliteit content heeft een grotere kans om gedeeld te worden en dat levert meer website links op. Dit is voordelig voor de SEO.

Tip 3: Schrijf voor de lezer

Een van de beste manieren om hoge kwaliteit content te schrijven is door bij het schrijven constant in je achterhoofd te houden naar welke informatie je potentiële bezoeker op zoek is. Is jouw content uniek? Is het nuttig voor de beoogde doelgroep? Sluit het aan bij een daadwerkelijk probleem of kans? Is de content actueel?
Dit zijn allemaal vragen die je moet stellen voor én tijdens het schrijven van je content. Je kan een prachtig stuk schrijven, maar als de lezer er uiteindelijk niks mee opschiet dan zal je zien dat de waarde die het bijdraagt voor jou als bedrijf alsnog laag zal zijn.

Een valkuil is vaak dat website content over het bedrijf zelf gaat, maar vraag je altijd af of dit ook is waar de bezoeker naar op zoek is.

Tip 4: Laat je content nalezen

Dit is natuurlijk niet direct een SEO tip, maar toch komt het de kwaliteit van content vaak ten goede om een extra paar ogen naar je tekst te laten kijken. En we weten inmiddels heel goed wat hogere kwaliteit content kan doen met je kans van slagen in zoekmachines :).

Persoonlijk merk ik dat ik na een lange tijd te hebben geschreven aan een stuk, grammatische fouten niet meer zie en de flow van het artikel kwijtraak. Het helpt mij echt om de teksten te laten nalezen. Niet alleen grammaticaal, maar ook juist voor de opbouw. Dankzij de feedback wordt de kwaliteit van het stuk flink verhoogd. Voor mij is het dus altijd de moeite waard om even een second opinion te vragen.

Net als met alles kan je hier ook eindeloos in doorgaan (het is namelijk nooit perfect), maar laat je content in ieder geval één keer nalezen voordat je het publiceert. Je zult er geen spijt van krijgen!

Tip 5: Gebruik socialmediakanalen voor verspreiding

Alle tips gaan erg in op de content zelf, maar uiteraard is het ook belangrijk om je content te verspreiden. Steeds meer bedrijven zijn bezig met het onderhouden van hun socialmediakanalen. Als het goed is heb je dan inmiddels ook wat volgers op je kanalen opgebouwd. Dit zijn normaal gesproken mensen die passen binnen je doelgroep en dus geïnteresseerd zullen zijn in jouw content. Het zou toch zonde zijn als deze mensen jouw content nooit te zien krijgen!

Heb je nog weinig of geen volgers via je kanalen? Ook (of misschien juist dan is het belangrijk om de content via je socialmediakanalen te delen, maar denk er dan ook vooral aan om evt. via je persoonlijke socialmedia-accounts content te delen om op die manier mensen te bereiken. Deze doelgroep is in eerste instantie misschien minder relevant, maar het idee is dat de mensen die de content interessant vinden je uiteindelijk ook gaan volgen op je zakelijke socialmediakanalen. Als je dit structureel doet dan is het een gegeven dat je volgers aantallen zullen stijgen en daar heb je op de lange termijn alleen maar profijt van.

Mitchell

Wil je meer weten?

Mitchell helpt je graag verder. Mitchell is een spreadsheet wizard en strategische denker die ALLES weet op het gebied van zoekmachine marketing. Online zichtbaarheid vergroten en meer omzet realiseren? Mitchell is your guy.

085 060 9386 mitchell@yourpersonalagency.nl